dinsdag 20 januari 2009

The Rise Of Jamaican Dancehall Culture

Dubstep, Grime, Futuredub, Dubtechno: we werden in 2008 overspoeld met aan dub refererende electronische releases. Het is fijn dat er labels als Soul Jazz zijn om dat soort hedendaagse stromingen in een mooi historisch kader te plaatsen. De schitterende verzamelaar Dancehall: The Rise Of Jamaican Dancehall Culture laat horen wat voor impact de introductie van de drumcomputer en digitale effect-apparatuur had op de productieve Jamaicaanse muziekscene.



In de artikelen die uw razende micro-reporter tot nu toe over reggae heeft gelezen, werd Wayne Smith's Under Mi Slen Tengals eerste Dancehall track genoemd. De volledig electronische productie van King Jammy uit 1985 markeerde het einde van het analoge dub-tijdperk, en maakte ruim baan voor vernieuwende electronische producties.


Cutty Ranks mc't op een variatie van het Sleng Teng Riddim.

De samenstellers van Dancehall: The Rise Of Jamaican Dancehall Culture zien het genre echter al eerder ontstaan. De oudste tracks op deze compilatie worden opgenomen in de tweede helft van de jaren zeventig, door producers als Joe Gibbs, Sly & Robbie en Bunny Lee. De tracks klinken als conventionele dubreggae, ware het niet dat het om dubs gaat waarover heen getoast wordt. Zo lijkt de opkomst van de deejay, de Jamaicaanse benaming voor rapper, samen te lopen met de opkomst van dancehall. De nummer op de compilatie die uit het begin van de jaren tachtig komen, klinken een stuk kaler en strakker dan de jaren zeventig tracks, en lijken de weg te bereiden voor het latere electronische minimalisme van de volledig electronische tracks. Eén van de klappers van de compilatie is Ini Kamoze's World A Music, een kale Sly en Robbie productie met geweldige zang over de effecten van reggae zelf, electronische drums en psychedelische geluidseffecten. De track is recentelijk gesampled door Damian Marley, voor zijn bescheiden hit Welcome To Jamrock.



Uit het latere gedeelte van jaren 80 zijn het, naast een aantal variaties op het Sleng Teng riddem, vooral de producties van Prince Jazzbo die opvallen. Zo horen we op Frankie Paul's Call The Brigade een aantal politie-sirenes langskomen die zo uit een sleutelhanger afkomstig lijken te zijn. Het is kenmerkend voor de gretigheid waarmee men nog steeds op jacht was naar geluidseffecten om de producties een onderscheidend karakter te geven op de drukke Jamaicaanse muziekmarkt.

De kapitaalkrachtige geïnteresseerde koopt niet alleen de verzamelaar, maar gaat ook voor een bijbehorend fotoboek van Beth Lesser, met naast plaatjes ook bijbehorende praatjes.


Foto uit het boek van Beth Lesser, meer op de website van Guardian

1 opmerking:

Anoniem zei

Dank voor deze excerpt, Starborough! 't Checken waard zo te lezen. Ga ik doen!

Dansmuziekdraaigezelschap ?

Jazeker ! ... uit Dordrecht .... MICRO = TTL Timmer , Joost Starborough , Rico Micro , DJ Harvey & Luc Micro .